Ofte stilte spørsmål
Hvordan finner jeg en leilighet?
Søkefelt: Bruk søkefeltet på forsiden eller i headeren. Søk på en adresse bestående av gatenavn og gatenummer (f.eks: Edvardsens gate 3).
Velg leilighet: Du velger leiligheten som er av interesse ved å klikke på korrekt bruksenhetsnummer. Dersom korrekt bruksenhetsnummer mangler kan du legge det til ved å klikke på “Legg til leilighet” nederst i søkefeltet. Sørg for at du forstår reglene for bruksenhetsnummer.
Hvordan skriver jeg en anmeldelse?
Her finnes det to muligheter. Du kan bruke søkefeltet på forsiden og i headeren til å finne korrekt leilighet og så skrive en anmeldelse, eller du kan gå direkte til “Skriv anmeldelse”-siden ved å klikke på knappen i headeren.
Det første alternativet
Søkefelt: Bruk søkefeltet på forsiden eller i headeren. Søk på en adresse bestående av gatenavn og gatenummer (f.eks: Edvardsens gate 3).
Velg leilighet: Du velger leiligheten som er av interesse ved å klikke på korrekt bruksenhetsnummer. Dersom korrekt bruksenhetsnummer mangler kan du legge det til ved å klikke på “Legg til leilighet” nederst i søkefeltet. Sørg for at du forstår reglene for bruksenhetsnummer.
Legg til anmeldelse: Klikk på “Legg til anmeldelse” i høyre hjørne.
Skriv anmeldelse: Fyll ut “Skriv anmeldelse”-siden og klikk på “Send inn”.
Det andre alternativet
“Skriv en anmeldelse”-knapp: Klikk på “Skriv en anmeldelse”-knappen i headeren.
Søkefelt: Bruk søkefeltet i første steg på “Skriv anmeldese”-siden. Søk på en adresse bestående av gatenavn og gatenummer (f.eks: Edvardsens gate 3).
Velg leilighet: Du velger leiligheten som er av interesse ved å klikke på korrekt bruksenhetsnummer. Dersom korrekt bruksenhetsnummer mangler kan du legge det til ved å klikke på “Legg til leilighet” nederst i søkefeltet. Sørg for at du forstår reglene for bruksenhetsnummer.
Skriv anmeldelse: Fyll ut “Skriv anmeldelse”-siden og klikk på “Send inn”.
Hvorfor finner jeg ikke leiligheten?
Når du skal skrive en anmeldelse
Hvis korrekt bruksenhetsnummer ikke dukker opp når du søker på en adresse skyldes det at leiligheten ikke er registrert hos Kartverket, og den er heller ikke lagt til av en tidligere bruker gjennom REVJU sitt “Legg til leilighet”-system.
To årsaker til at leiligheten ikke er registrert hos Kartverket
Kun én boenhet: Når det kun er én boenhet trenger man ikke bruksenhetsnummer for å skille mellom flere boenheter som deler samme adresse. For eksempel har eneboliger kun én boenhet med mindre det er en kjellerleilighet som leies ut. I dette tilfellet vil eneboligen og kjellerleiligheten få hvert sitt bruksenhetsnummer siden de deler samme adresse.
Utleier har ikke registrert alle boenhetene: Hver boenhet som deler samme adresse skal ha sitt eget bruksenhetsnummer. For eksempel skal et bygg med fem leiligheter ha fem ulike bruksenhetsnummer. Velger utleieren å legge til en ekstra leilighet ved å pusse opp kjelleren eller loftet skal det nå være seks ulike bruksenhetsnummer på adressen.
Legge til leilighet?
Hvis utleieren har latt være å registrere alle boenhetene på en adresse vil det mangle bruksenhetsnummere. Dersom korrekt bruksenhetsnummer mangler kan du legge det til ved å klikke på “Legg til leilighet” nederst i søkefeltet. Sørg for at du forstår reglene for bruksenhetsnummer.
Lese en anmeldelse
Hvis korrekt bruksenhetsnummer ikke dukker opp når du har søkt på en adresse er det ingen anmeldelser på leiligheten du er interessert i. Leiligheten er ikke registrert hos Kartverket og det er ingen tidligere leietakere som har lagt den til ved å bruke REVJU sitt “Legg til leilighet”-system.
Hva er bruksenhetsnummer?
REVJU sin forklaring
Bruksenhetsnummer skal skille mellom boenheter, f.eks: leiligheter, som deler samme adresse (gatenavn og gatenummer). Det gir de ulike boenhetene sin unike adresse (gatenavn, gatenummer og bruksenhetsnummer). Adresser hvor det kun er én boenhet, ett sted å bo, har ikke bruksenhetsnummer.
Eksempel 1: Eneboliger kun én boenhet med mindre det er en kjellerleilighet som leies ut. I dette tilfellet vil eneboligen og kjellerleiligheten få hvert sitt bruksenhetsnummer siden de deler samme adresse.
Eksempel 2: Et bygg med fem leiligheter ha fem ulike bruksenhetsnummer. Velger utleieren å legge til en ekstra leilighet ved å pusse opp kjelleren eller loftet skal det nå være seks ulike bruksenhetsnummer på adressen.
Kartverket sin forklaring
Bruksenhetsnummeret (bolignummeret) er leilighetens unike adresse. Bruksenhetsnummeret består av én bokstav og fire tall. Bokstaven og de to første tallene angir hvilken etasje leiligheten ligger i, og de to siste angir leilighetens nummer i etasjen, regnet fra venstre mot høyre. For eksempel:
H0201: H står for hovedetasje, 02 står for andre etasje og 01 står for første bolig til venstre.
Du bor i Strandgt. 2 H0203: H0203 viser altså at leiligheten ligger i andre etasje, og at det er den tredje leiligheten fra venstre.
Bokstaven forteller om du bor i en Hovedetasje, Loftsetasje, Underetasje eller Kjelleretasje. De to første tallene sier hvilken etasje inngangen til leiligheten din ligger i. De to siste tallene er leilighetens nummer i etasjen, regnet fra venstre når man kommer opp trappen (i Oslo og Bærum regner man fra venstre utenfor inngangsdøren til huset).
Fant du ikke det du lette etter? Send oss et spørsmål på mail hvasomhelst@revju.no.